Utama MySelf Ilmu My Games My Resepi Hiburan Komik & Novel Kecantikan & Kesihatan My Travel

Jumaat, 23 Jun 2017

My Resepi : Ikan Pekasam

Assalamualaikum to all my readers out there.
Yes, now I have a time to update my blog because now I'm in a mid semester break !

So, last time, Nabihah praktikal kat Hospital Bahagia Ulu Kinta, Perak.
And sebelum tamat praktikal kat sana ada staff yang cakap ada kenalan yang jual ikan pekasam ni.
So, aku pun cuba lah beli lagipun murah sahaja dia jual.


RM 3.00 satu paket.
RM 5.00 dua paket.

Alang-alang nak balik kampung ni, akupun beli lah sebanyak RM 20 (lapan paket).
Lagipun aku bukan makan sorang okay.
Niat aku nak bagi dekat family yang ada di hati ni jugak.

So, hari ni. Ummi Nabihah goreng ikan pekasam ni sebab aku tak pernah makan lagi sebelum ni.
Hahahahaha. Ruginya rasa sebabbbbb bila aku try makan hari ni rupa-rupanya sedappp...
Yummmyyy...
Ikan dia rasa manis je. Mungkin bergantung pada ikan yang digunakan juga kut.
Entah, aku pun tak pasti.

Beza rasanya ikan pekasam dengan ikan kering.
Ye la, nama pun beza.
Ikan pekasam dia tapai dengan beras manakala ikan kering dijemur dengan garam ee ?
Kalau salah perbetulkan ee. Hahahaha. aku tak tahu.
Haaaaa, kalau korang nak kongsikan pengalaman korang boleh la komen kat bawah eee..

FYI, ummi kita goreng ikan pekasam ni dengan masukkan juga sedikit bawang dan lada.
Hehehe, nice to try an ?

Okay, that's all.
Aku minta diri dulu !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih sudi komen ! =)
Untuk pertanyaan lebih lanjut, boleh email ke wnabihah95@yahoo.com atau tinggalkan pesan di chatbox