Utama MySelf Ilmu My Games My Resepi Hiburan Komik & Novel Kecantikan & Kesihatan My Travel

Ahad, 23 Disember 2018

My ReLex Smile at Prof Muhaya Eye & Lasik Centre (PMELC)

Assalamualaikum,

Setelah lama menyepi, aku kembali menaip di blog kesayangan aku ini. 
Bukan tidak mahu meneruskan hobi ini namun kekangan masa yang terhad sangat mempengaruhi niat saya untuk menulis di sini. Selain itu, aku ingin menjaga mata agar tidak terlalu menghadap gadjet ni.. heeee

Pada tarikh 18.2.2018 aku telah bertolak ke Kajang untuk membuat pemeriksaan mata di Prof Muhaya Eye & Lasik Centre (PMELC) menaiki bas Mutiara bersama Ummi dan Abah kesayangan. Kenapa naik bas ? sebab Abah aku tak biasa dengan jalan Kuala Lumpur @ Kajang. So, sampai di Terminal Kajang naik GRAB car untuk ke destinasi yang dihajati. 



Sebelum ke sana sudah semestinya aku call terlebih dahulu untuk membuat temu janji. Larat ke datang jauh-jauh tapi tak buat temu janji. So, jangan lupa call terlebih dahulu dan tanya slot yang available. Atau untuk pertanyaan lanjut juga boleh di tanya.

Setibanya di Kajang, aku dah booking siap-siap hotel untuk menginap supaya semuanya mudah. Aku search di google hotel berdekatan dengan PMELC. So, menginaplah kami di UPTOWN HOTEL. Dari segi kemudahan sangat lah bagus sebab kat kawasan ni korang akan senang untuk cari makan sebab kalau korang nk makan KFC juz jalan kaki sahaja dan depan tu ada kedai mall kecik. Bawah hotel jugak ada kedai makan mamak kut. So, senang la xyah penat-penat jalan jauh nak makan.

Next day, 19.2.2018..
Kitorang punya date pukul 9 pagi. So, aku ke sana naik GRAB car sahaja. Di Kajang, korang xperlu risau sekejap je korang akan dapat pemandu.



Di sini korang akan ada beberapa check up lah untuk memastikan mata korang tu sesuai ke tak untuk buat lasik nih. Alhamdulillah, mata aku lulus untuk kesemua peringkat tersebut. Syukur.



Pemeriksaan mata ni akan mengambil masa yang lama la sikit, sebab banyak mesin yang korang kena lalui. If, korang nak buat pemeriksaan mata sahaja hanya rm 648.00 if xsilap. Aku dah lupa harga dia yang tepat. Apa-apa nanti korang call je la sendiri ok ?

Ni haaaa... benda PENTING yang aku nk sangat highlight.

KAEDAH PEMBAYARAN.




Pastikan korang buat pilihan kaedah pembayaran mana yang korang nak guna okay. Aku hadapi masalah yang besar ketika hendak membuat pembayaran. Pada mulanya aku ingin membuat pembayaran secara debit kerana katanya boleh bayar guna KAD DEBIT. FYI, KAD DEBIT MAX pengeluaran hanya RM 3 000 sahaja untuk dalam masa sehari. 

Masa ni, dah terasa peluh merecik. 'Macam mana nak bayar ni..'
Jadi, aku berbincang dengan ummi abah yang kitorang harus pergi bank.. punya la bermasalah sebab x expect pom benda ni nak jadi. Dah la kitorang naik public transport. Nak pulak cari bank kat tempat yang tak biasa ni memang susah la.. sebab bila aku taip RHB bank dia punya centre kat Kuala Lumpur dalam carian GRAB. Waduh, masa tu rasa macam xpe lah sbb terpaksa. Kitorang pun naik la GRAB car ni.. pemandu GRAB tu dia macam terkejut nak pergi RHB bank di Kuala Lumpur punya la jauh.. so kitorang tanya la ada ke RHB bank yang terdekat sebab kitorang tak tahu and he said ada nanti dia bawa ke sana. Alhamdulillah, nasib pemandu ni mudah kompromi.

At RHB bank, we ask the staff cara-cara nak transfer but interbank memakan masa 2 hari bekerja jika buat transfer.. so tiada pilihan lain terpaksa keluarkan duit secara tunai RM 12 648. Mana tak risau babe.. Lepas keluarkan kami tunggu GRAB car untuk ke PMELC kembali. Masa ni mohon perlindungan daripada Allah S.W.T sahaja untuk melindungi kami semua. Sebenarnya selepas pemeriksaan mata, mata aku jadi kabur dan aku xdapat untuk melihat jarak jauh dan dekat. Tambahan pula parents aku tidak tahu cara guna aplikasi GRAB, so memang aku je la yang uruskan dalam keadaan mata yang x nampak tu.. Bila teringat kembali peristiwa ni rasa nak menangis sedih dan bersyukur..

Alhamdulillah kami sampai di PMELC dengan selamat. Kemudian proceed dengan minor surgery dengan Dr. Muhaya.



Alhamdulillah, sekejap sahaja operate nya. Sebelah mata hanya mengambil masa 8 saat sahaja. Abah aku ada ambil video tapi aku tidak boleh berkongsi kerana privasi aku.

Selepas operate, penglihatan korang akan foggy dalam beberapa jam and mengambil masa dalam seminggu untuk hilang sepenuhnya.. Doktor akan explain kesan-kesan nya pada korang nanti.
Kelebihan Relex Smile ni proses penyembuhan korang hanya memakan masa 7 hari sahaja dan pembedahan boleh dilakukan terus selepas pemeriksaan mata dilakukan. 

Sebab aku orang jauh dan susah untuk datang banyak kali ke Kajang, jadi pilihan aku adalah Relex Smile.

This is the medicine yang doktor preskrib selepas operate tu..






Selepas pembedahan, aku akui mata aku sangat kering. That's why selalu titis air mata palsu (Artelac) bagi melembapkan mata..

Selepas sebulan pembedahan, aku ke PMELC sekali lagi untuk membuat pemeriksaan mata. Pada ketika ini ianya tidak perlu dibayar kerana sudah termasuk dalam pembayaran yang lepas.




Sebenarnya ada 1 lagi slot pemeriksaan mata percuma selepas 6 bulan tapi aku tak pergi dah, kerana ketika itu aku perlu bekerja serta kekangan wang dan masa untuk ke Kajang. 


Alhamdulillah, impian aku untuk membuat lasik akhirnya ditunaikan oleh Allah S.W.T. Sejak dari sekolah menengah aku menyimpan hasrat ni. Masa tu teknologi tidak secanggih ini dan tempoh penyembuhan memakan masa yang lama.. sekarang pembedahan hanya mengambil masa 8 saat sahaja untuk sebelah mata..  aku akui tabung simpanan terpaksa digunakan demi mata ini.. tapi tidak mengapa demi mata yang tiada nilai ni, aku rela.

Disebalik kejayaan aku dapat membuat lasik ni adalah Allah S.W.T yang mengizinkan aku untuk berada di sana serta sokongan Ummi Abah Nabihah yang sanggup bersusah payah bersama Nabihah ketika itu.. Ya Allah, Engkau balas lah jasa kedua ibu bapa ku.. Amin Ya Rabbal Alamin..

Semoga dengan kurniaan yang terindah ini, aku menggunakan ke arah jalan yang diredhai oleh Allah S.W.T.

4 ulasan:

  1. Boleh tahu x power saudari berapa?

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum nk tnya berapa kos untuk rawatan tmsuk cek mata dekli bg golongn warga emas yg rbun y agk teruk sperti tidak bleh mlihat

    BalasPadam

Terima kasih sudi komen ! =)
Untuk pertanyaan lebih lanjut, boleh email ke wnabihah95@yahoo.com atau tinggalkan pesan di chatbox