Utama MySelf Ilmu My Games My Resepi Hiburan Komik & Novel Kecantikan & Kesihatan My Travel

Jumaat, 3 Julai 2020

My First Pregnant : 2nd Trimister

Assalamualaikum..

Semoga pembaca yg sedang baca blog ni dalam keadaan sihat walafiat dan dipermudahkan urusan oleh Allah S.W.T.. amin.. 

Bila da masuk 2nd trimister ni.. Insya-Allah.. kandungan sudah kukuh... tp kukuh pun bukan boleh lasak² tau.. 

Tahun 2020 ni juga kita diuji dengan wabak penyakit corona virus yg dipanggil COVID-19.. And tanpa disangka wabak ni dah tersebar ke Malaysia.. sehingga menyebabkan pandemik.. di mana arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Fasa 1 dilaksanakan selama 14 hari pada awalnya.. 

So this is my kenangan dalam sejarah.. sebab sedang hamil ketika pandemik melanda dunia.. 

13.3.2020, 
Aku dan suami balik ke kampung selama 7 hari and memang kitorang da plan and book cuti awal bulan Februari lagi dengan bos masing².. sebab da 4 bulan kitorang xbalik kampung selepas tahu aku hamil.. aku xberani nak gerak jauh sbb kandungan aku masih awal hari tu.. aku memang betul² pantang la.. selama 4 bulan jgk aku memang stay Teluk Intan je.. xde pom travel².. klau suami aku datang pom.. kitorang stay je kat Teluk Intan sbb selalunya kitorang pergi jgk Ipoh or Manjung ke..

Masa ni my baby da 20w 3d, aku balik naik bas Transnasional.. Ya Allah.. dia punya bergegar tu sampaikan setiap saat aku duk selawat.. doa kat Allah x putus² supaya baby aku okay je.. memang aku xtido lah sepanjang perjalanan tu.. dah la 8 jam 30minit.. aku punya risau tu non stop.. isk isk isk.. BTW, Alhamdulillah, semuanya okay.. 

17.3.2020,
Kitorang da booking utk buat detail scan kat Klinik Adilla di Kota Bharu.. katanya detail scan 21week da boleh buat.. so time ni aku da 21w 2d.. Alhamdulillah.. our baby is okay dan sihat.. Insya-Allah.. time ni pom kitorang da boleh tahu gender baby.. hehehe.. Detail scan aku rupanya dilakukan oleh sonographer dari luar yg datang buat di klinik private.. first² kitorang igt dia ni doktor.. huhuhu... 

18.3.2020
Perintah Kawalan Pergerakan Fasa 1 (PKP F1) dilaksanakan.. time ni.. apa yg kitorang plan nk pergi jalan² and beli barang terbantut sbb PKP ni.. so.. kitorang stay rumah family masing² secara bergilir je la selama seminggu ni.. 😂 time ni jgk duk pikir cmne nak balik kembali kt tempat kerja ? dah la pass kerja xbawa balik.. aduii.. 

22.3.2020,
Memang selalunya kalau aku balik Kelantan naik bas.. and nak pergi balik Perak.. abah and ummi pi hantar naik kereta.. so nak dijadikan pengalaman yg xdapat dilupakan.. semasa perjalanan kami di tahan di setiap roadblock dan polis tanya nak kemana ramai² ni.. 😂 Al-maklum la dalam kereta ada abah, ummi, suami dan aku.. 4 orang satu kereta.. time ni arahan suh 1 orang sahaja dalam satu kereta.. tapi nak buat mcm mana.. kitorang mmg terpaksa dah.. aku dan suami aku kena masuk kerja jgk sbb kitorang kerja hospital mna ada cuti bergaji mcm yg lain.. Setelah 5 roadblock akhirnya sampai jgk Teluk Intan.. so kitorang pergi la hotel yg kitorang da booking sebulan awal sebelom ni.. rupa² nya tutup and semua homestay xnak terima costumer.. Ya Allah.. time ni aku ase mcm sedih jap.. cmne dgn famiy aku ? kitorang nk stay mana ? *sbb aku tinggal di rumah bujang (berkongsi).. so aku pom terpaksa jgk merayu dgn housemate aku supaya memberi izin utk family aku bermalam sebelom bertolak keesokan pagi.. Alhamdulillah.. dipermudahkan.. Nasib baik malam tu suami aku masih boleh naik bas.. sbb bas masih beroperasi.. so suami aku back to Kuala Lumpur..

23.3.2020,
Aku da masuk kerja macam biasa.. cuma situasi agak berbeza bagi aku.. di mana pesakit perlu mengamalkan social distancing.. and the work load bertambah..

PKP diteruskan selama berbulan2.. Ya Allah.. masa ni Allah je tahu apa perasaan dan keadaan aku.. mmg stress.. tp aku cuba utk positifkan diri sbb risau kat baby.. and my story akan bersambung ke entry selanjutnya...  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih sudi komen ! =)
Untuk pertanyaan lebih lanjut, boleh email ke wnabihah95@yahoo.com atau tinggalkan pesan di chatbox